onsdag 3 december 2014

Vitkål!

Nu vill jag slå ett slag för vitkålen!
Svensk (närproducerad), full av vitaminer (C-vitamin), mineraler och fibrer och dessutom billig! Och inte så mycket kalorier, för oss med stillasittande jobb. Räcker långt gör ett huvud också, och håller superlänge i kylen (det yttersta som blir lite torrt o trist efter ett tag kan man ju skära bort).

Men vad gör man då med vitkål?
Jag gillar att göra vitkålssallad (pizzasallad). Men jag föredrar nog mitt eget recept som inte blir lika sött...
Då river jag en morot grovt, sedan river jag lika mycket (eller lite mer) vitkål med en osthyvel. Jag blandar till en dressing av 1 msk olja, 1 msk äppelcidervinäger, ½ msk honung samt 1 krm salt och 1 krm svartpeppar. Sedan häller man dressingen över salladen och blandar runt. Kanske smaka av med mer krydda. Det håller sig ett par dagar i kylen.
Det går att variera med apelsin, russin eller äpple... Själv har jag dock fortfarande svårt för frukt i maten ibland! :)

Det är gott att bara strimla vitkål och steka i olja med salt och peppar också! Som omväxling när man tröttnat på salladen. Att blanda ner vitkål bland wokgrönsakerna är inte heller dumt!

Varför inte göra coleslaw till grillat eller pulled pork?

Det är ju också gott att göra stuvad vitkål, serveras till kanske falukorv eller köttbullar?
Det stuvar man som allt annat, med grädde/mjölk och reder med mjöl. Fräser det i lite smör först kanske, det tar några minuter innan vitkål mjuknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar