lördag 20 december 2014

Mera julgodis!

Jag är lite imponerad av mig själv, att jag orkar stå så mycket i köket som jag gjort på sistone... Men så länge jag har tiden och ingen press på mig så är det ju bara kul!

Eftersom jag är färdig med julstöket så har dagen ägnats åt att baka och däremellan promenera med hunden så att man får aptit att trycka i sig allt man gör :)

Igår gjorde jag nya saffransbullar. Jag blev inspirerad av Sebastien Boudet som på teve gjorde surdegsbullar med pistagekräm. Jag orkade inte göra surdegsbullar, utan gjorde vanlig saffransdeg (med rumsvarmt smör o mjölk o lång jästid förstås) och så gjorde jag pistagekrämen. Det var faktiskt första gången jag gjorde knutna bullar, så som vanligt blev de inte särskilt vackra - men desto godare!
Receptet på surdegsbullar med pistagekräm finns här.


Idag snodde jag också ihop en mjuk pepparkaka, och ädelostkräm! Mums!
Pepparkakan blev luftig och kryddig.

Ädelostkrämen gjorde genom genom att mixa philadelphia med ädelost.



Mjuk pepparkaka
100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl gräddfil
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk malen kryddnejlika
2 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (eller 2 tsk bakpulver)

Smält matfettet. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt gräddfil och smör. Blanda mjöl, bikarbonat och kryddor, och vänd ner det i smeten. Häll smeten i en smörad och bröad ugnsform (ca 1 ½ liter).
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.

Nör det gäller julgodiset så gillar jag alltid nötter, men i är tror jag nöt-temat är extra starkt... Jag har tidigare gjort en ny sats med pistagekola och även ischoklad (då bytte jag ut kokosfett mot kokosolja - det blev mycket godare men smälte fort i rumstemperatur!).

Idag har jag gjort:

Pekankola
100 g smör
1 dl sirap
1 ½ dl socker
3 msk kakao
70 g rostade och hackade pekannötter

Rosta nötter i en torr kastrull i någon minut. Lägg de åt sidan.
Smält smör i en kastrull och rör ner sirap, socker och kakao. Låt koka livligt i 2-3 minuter (gör kulprovet).
Rör ner pekannötter och häll sedan upp i knäckformar.


Wienernougat
Så enkelt och så gott! Varför har jag aldrig gjort detta förut?

250 g nougat (1 paket)
150 g mörk choklad
100 g flagad mandel

Börja eventuellt med att rosta mandelspånen i en torr gryta (jag hoppade över det idag).
Smält nougat och choklad i ett vattenbad. Rör ner mandeln. Häll i en bakplåtspappersklädd form och låt stå svalt för att stelna.
Skär upp i lagom bitar.


Tur att jag har en kall, inglasad balkong att förvara allt godis på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar