onsdag 13 november 2013

I mitt kök

I mitt kök finns det nu början till en surdagsgrund - äntligen!
Jag hade en riktigt fin surdeg igång i våras ända fram till semestern och bakade bröd varje vecka. Men när jag var bortrest under semestern så blev den för sur förstås. Och sedan dess har det inte blivit av att jag startat en ny grund. Förrän nu då! Så jag hoppas den blir bra. Jag glömde dock att ge den lite kärlek första dagen så jag skakade inte burken, hoppas det går bra ändå!
Surdegar är ju så oerhört lätta att göra - men de kräver ändå kärlek! Men jag gillar verkligen att det bara är att blanda mjöl o vatten, sedan får de sköta sig själv flera timmar och vips har man ett bröd! De ska visserligen knådas och vara inne i ugnen så då behöver de ju lite passning men annars klarar ju sig degen själv över natten osv.
Är du nyfiken nybörjare på surdeg så rekommenderar jag verkligen Martin Johanssons bok Surdegsbröd! 

Notera mitt fina bokställ jag köpte av en panda-försäljare nu i höst!

I inflyttningspresent av min syster fick jag Tio lektioner i matlagning - av Lotta  Lundgren. Jag har bara hunnit bläddra lite i den än men det blir nog mycket bra läsning! (Lotta Lundgren är kvinnan i Historieätarna).

I mitt kök finns också nu Skånska pepparkakor!
Jag brukar inte småhandla på vardagar, men förra veckan fick jag såna otroligt cravings på skånsk pepparkaka (tjockare och lite halvmjuka) med ädelost. Så efter jobbet sprang jag in på Maxi här i min lilla hemstad. Och jag letade o letade o letade. Bland kexen, bland knäckebröden, bland specialkost och glutenfritt, bakmixer... Men ingenstans hittade jag Skånska pepparkakor. De hade triljoner andra vanliga pepparkakor av olika märken, men inga tjocka, goda, mjuka, halvsega... Så jag fick gå ut i ogjort ärende. Men i söndags när jag varit hos mamma o pappa o firat Fars dag, så stannade jag i den lilla Konsumbutiken i hembyn. Och där, där hade de pepparkakorna! Så självklart köpte jag en paket, och en tub med mjuk ädelost. Så gott, så gott!
Ikväll fick jag en god mandelkubb också  som jag fått av vovvens dagmatte! :)

I mitt kök har den ena höstiga blomman dött. Trots att jag tagit så bra hand om den! Jag skyller på att det var en billig blomma från en matbutik... Oavsett hur det är med dödsorsaken så är det nog ett tecken på att det är dags att byta ut höstdekorationerna??
Självklart får julgardiner och röda julstjärnor vänta ett tag till, men jag kunde kanske började med lite mer neutrala vita julstjärnor? och byta ut ljuset mot ett vitt med glitter eller liknande...


Imorgon ska jag på Huseby julmässa! Åh så härligt!
Förra året tyckte jag det var så tidigt, men nu är jag riktigt taggad! Då blir det nog ett o annat handlat till mitt kök. Matchande kökshanddukar och grytlappar kanske? Och lite annat krimskrams. Garanterat blir det rökta korvar och kanske någon god ost! Därför ska jag ju baka ett härligt surdegsbröd med frukt och nötter!
Troligen lär lite choklad och marsipan slinka med...
Det blir nog en del glögg och chokladmys i helgen!
Jag kanske till och med skulle ta och baka egna pepparkakor?

Jag ska ju vara bortrest på julafton så jag får tjuvstarta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar