torsdag 7 november 2013

Kroppkakor

Nykokta kroppkakor är nog bland det godaste jag vet!
Ändå gör jag det så sällan. Det är ju ganska mycket pill med att skala o riva all potatis o göra bullarna. Och fläsk& lök ska ju helst vara fixat dagen innan. Och så ska de koka så länge!
Men oj så gott när man väl tar sig tid!
Med grädde och lingon till! Som yngre hade jag alltid smör, men upptäckte hur gott det är med lite grädde när jag fick det på en marknad för några år sedan... Bara jag slipper den där otäcka vitsåsen iallafall, som bara smakar mjöl!


Eftersom det går så långt mellan varje kroppkakebak så är det ju alltid lite spännande hur det ska gå... Det är svårt att koma ihåg vad man gjorde bra/dåligt sist... Men i helgen blev de lagom salta och riktigt fina! Jag får alltid ganska mycket fyllning över, så jag gör dem kanske lite för små men jag tycker de är alldeles lagom :) Bara en enda (av nästan tio?) sprack helt och hållet i första koket, en andra fick bara en liten spricka i sig. I andra koket var det bara en (av ca fem?) som fick en liten spricka.
Varför går alltid andra koket bättre?

Såhär gör jag mina kroppkakor:

1 kg rå potatis
5 st kokta potatisar
2 dl vetemjöl
1 msk salt per liter vatten + ev en liten gnutta i potatissmeten

200 g fläsk
1 finhackad gul lök
Kryddpeppar

Blanda fläsk, lök och kryddpeppar och låt gärna blandningen stå i kylskåpet över natten.

Skala och riv de okokta potatisarna. De ska vara fint rivna, gör man det i matberedare bör man kanske köra det lite extra med kniven också. Krama ur vattnet ur potatisen.
Riv även de okokta potatisarna och blanda kokt och rå potatis. På något sätt ska det gå att lyckas spara stärkelsen från den avrunna vätskan, men jag brukar hälla på ett par motsvarande matskedar potatismjöl istället... Ner med vetemjöl och en nypa salt också, och blanda ihop allt, helst med händerna så att du känner att allt blandas och potatissmeten blir lagom fast.
Forma bullar av smeten och lök en klick fläsk&lökblandning i varje. Jag brukar platta ut en cirkel i handen och sedan knyta ihop knytet. Kroppkakan måste bli jämn och tät så att den inte spricker!

Koka upp det saltade vattnet. Använd en vid gryta för det går bara att koka ett lager kroppkakor i taget.
Lägg i kroppkakorna när vattnet kokar, men det får inte koka för häftigt så att de går sönder.
Låt kroppkakorna koka minst 40 minuter efter att de har flutit upp till ytan. Se gärna till att vända dem någon gång.
Ta upp, låt rinna av och njuuut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar