lördag 16 november 2013

Ljuvligt

Alltid lika mysigt på Huseby julmässa!
Denna gång köpte jag en tomte iallafall! Och mycket mat... Getost, ekologiska isterband, en god mycket rökt, mycket salt, mycket fet korv, ostkaka, fudge och brända mandlar, marsipancigarrer med päronkonjaksmak och Irissh coffee-smak! Och lite ekologiska hudprodukter (som min hy inte riktigt gillar...).


Vanligtvis är jag inte väldigt förtjust i ostkaka men denna hemmagjorda var väldigt god! Med mandelbitar i och krämig och god!


Och min surdegsgrund blev bra! Så igårkväll bakade jag ett bröd fullspäckat med frukt och nötter (från Martin Johanssons bok Surdegbröd). Det blev riktigt lyckat tycker jag! Mycket gott med getost på! Men jag får erkänna att jag fuskade lite och smulade ner en gnutta jäst i vattnet. Eftersom det var så mycket frukt och nötter i så kände jag att degen behövde lite hjälp att gå från mjölklump till bröd! 

Och de ekologiska isterbanden gjorda på nötkött (från kor uppväxta och slaktade i Småland) var mycket syrliga och goda!

 Och jag kunde inte låta bli att baka lite lussekatter ikväll också... I tidningen Buffé från Ica som kom i veckan gav de tips på en saftig lussekatt. Tydligen ska man inte använda smält smör i bulldegar eftersom det suger åt sig mer mjöl (vilket alltså kräver mer mjöl i degen vilket ger torrare bullar). Det hade jag ingen aning om! Istället tipsade de om att använda rumsvarmt smör och mjölk, och låta degen jäsa lite längre istället. Ett annat tips var att blöta russinen lite eftersom de suger åt sig vätska annars. Vet inte hur stor skillnad det gör?
Jag brukar tycka att lussekatter är lite torra, så en kompis i Umeå lärde mig att det är gott att göra lussefläta! Så det gör jag varje år sedan dess. Då kavlar jag helt enkelt ut lussedegen,  lägger på riven mandelmassa och russin. Rullar ihop som en vanlig bull-rulle, och skär sedan skåror som när jag gör bullar fast inte ända ner. Sedan viker jag varannan "bulle" åt höger och varannan åt vänster. Penslar med ägg och strösslar över pärlsocker, och idag även hackad mandel. Det ser alltid hemskt ut när jag just gjort det, men när den kommer ut ur ugnen har något magiskt skett och den ser så fin ut!
Och sambon rullade vanliga lussekatter, och jag bad honom göra små och det blev de sannerligen! Som små dock-lussekatter. Men det blir perfekt till mig, lagom en vardagkväll till en kopp te :)

Jag hade ganska lite mjöl i degen och den blev nästan omöjlig att jobba med trots massa mjöl på bakbordet... Men resultatet blev oerhört goda, mjuka, fluffiga, saftiga lussekatter!
Men jag trodde inte det skulle ta sådan tid att baka dem. Trodde jag skulle vara färdig vid sju-tiden, men närmare halv nio satte jag in sista plåten. Puh. Nästa helg tror jag faktiskt jag låter bli köket och bara njuter av allt jag gjort...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar