söndag 10 november 2013

Vegetarisk meny

Igårkväll var hela familjen här på middag och det blev då vegetariskt hela kvällen. Det var en mycket trevlig kväll och maten blev också bra (och uppskattad)!

Först bjöd jag på en välkomstdrink, som jag gjorde enligt detta recept!


Till förrätt blev det pumpasoppa och då testade jag detta recept, som blev mycket gott!
Pumpan jag använde var den som jag gjort marmelad på tidigare. Jag testade ju att förvälla den och frysa in. Det funkade inte så bra när jag försökte göra risotto sedan, men till soppan gick det bra eftersom den ändå mixas!
Och så en liten bit av mina havrebaguetter blev det till soppan också.


Till huvudrätt blev det lasagne.

Lasagna Verde
600 gr broccoli
400 gr spenat
1 zucchini
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 pkt philadelphia vitlök&örter
3 paket Kelda milda ostsås
Lasagneplattor
10 körsbärstomater
Ost


Hacka lök och vitlök och bryn de i en stor gryta. Riv zucchini grovt och lät fräsa med.
Jag använde fryst spenat och broccoli, som jag tinade och kramade ur vattnet för att lasagnen inte skulle bli vattnig. Hacka även dessa grönsaker och ner med dem i grytan. När de har fräst en stund så häll i philadelphian.
Ta sedan en stor ugnsform. Börja med grönsaksröran i botten, sedan lasagneplattor, ostsås, lasagneplattor, grönsaksröra osv. Jag använde både gröna spenatpastaplattor och vanliga. Avsluta med ostsås, hyvla lite ost över och delade körsbärstomater.
Till lasagnen serverade jag en sallad med ruccola, rödlök, gul paprika, gurka, granatäpple och pinjenötter. Det blev gott.


Till kaffet blev det min favoritefterätt - Tiramisu!
Trots att jag tycker så mycket om det har jag bara gjort det en gång tidigare. Jag använde mig av Paolo Robertos recept men kikade även lite på detta och gjorde nån sorts kombination... Men jag fick mycket mascarponekräm över trots att jag ville ha en saftig tiramisu och använde så mycket av krämen som jag kunde. Så kanske är Paolos recept lite bättre på det viset. Det enda jag gjorde på mitt sätt var att jag blandade kaffe och amaretto, och doppade sedan kexen mycket snabbt på varje sida. Att bara droppa lite över tycker jag låter lite väl snålt, och samtidigt risk att det råkar bli för mycket. En tiramisu ska ju vara saftigt och krämig men får inte bli en enda gegga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar