fredag 8 november 2013

Mjuk chokladkola

I helgen är min storasyster och hennes fästman (som han ju faktiskt är nu) på besök. Så imorgon ska jag bjuda dem och mamma o pappa på tre rätters middag, med välkomstdrink o allt! Vegetariskt såklart, eftersom syrrans pojkvän fästman är vegetarian.

Jag har också lovat en whisky framför brasan, nu när vi har kamin!
När jag o sambon var i Skottland i våras, och en natt bodde på ett skotskt slott och tog en whisky framför brasan efter maten, då fick vi fudge till. Jag blev lite förvånad, för whisky o fudge var inte en självklar kombination för mig. Men oj så gott det var! Jag minns inte riktigt vilken whisky vi drack (det var inte någon klassiker) och jag har ingen aning om vad det var för sorts fudge, men det gifte sig så gott!
Därför tänkte jag göra en fudge till imorgon. Men jag ville inte ha såndär torr, smulig fudge som man ibland köper på marknader här i Sverige. det tycker inte jag är så gott. Jag ville ha mer den mjuka goda, brittiska fudgen...
Så jag testade detta recept på arla.se.
Men jag tog ½ dl socker mindre, och ersatte med 2 msk honung eftersom jag fick för mig att det var lite honungssmak på den vi fick i Skottland... Och så tog jag ljus choklad istället för mörk.
Det gjorde att den blev väldigt söt, kanske lite väl söt för min smak. Men mycket mjuk, len och god.
Jag kunde inte låta bli att experimentera lite till och i ca 1/3 av kolasmeten pudrade jag ner en del kakao och neskaffe. Det blev väldigt gott!
Nästa gång tar jag nog mörk choklad som det ska vara. Och kanske 1-2 msk neskaffe...

Jag tror det blir bra till en liten whisky efter maten imorgon iallafall! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar