lördag 2 november 2013

En misslyckad efterrätt

Det kan ju inte lyckas varje gång...
Jag blev inspirerad i veckan när jag tittade på Junior Masterchef Australia (jo precis!). De gjorde mangocheesecake men några barn misslyckades med att få den stel och fick hälla upp den som en mangomousse i ett glas istället. Det tyckte jag såg så gott ut!

Jag testade idag. Började med att mixa ½ mango. Kokade upp 1 dl grädde, 1 msk socker och 1 tsk vaniljsocker. Rörde ner 1 dl philadelphia och två gelatinblad som legat i kallt vatten. Och så rörde jag ner 1 msk honung i grädden, samtidigt med mangon.
Jag krossade några digestivekex med och strödde över lite malen ingefära. Och lade det i glas.
Där kom det första uppenbara misstaget. Självklart flöt smulorna upp och blandades med pannacottan när jag hällde ner det i glaset. Oerhört korkat.
Så i nästa glas tog jag bort kexsmulet och bestämde mig för att toppa med det istället.


Men sedan smakade det inte särskilt mycket mango heller! Och mycket stelare blev det, än jag trodde! Hade tänkt mig att det skulle bli mer krämigt men det blev visst för mycket gelatin. Smakade knappt ingefära heller när jag tänker efter.
Så det blev inte många rätt idag!
Socker o grädde är ju ändå alltid gott, som tur väl är...

Lite inspirerad blev jag också av en otroligt god citroncheesecake jag åt en på en restaurang i Edinburgh i våras, med honung och ingefära. Det får nog bli något sådant nästa gång istället! Och de blir det en nog en riktig cheesecake, med kexbotten med smör som gräddats lite i ugnen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar