söndag 24 november 2013

Vildsvinsköttbullar med grönkålssallad

Lyxiga vildsvinsköttbullar med ljummen grönkålssallad




Det går inte att anklaga denna rätt för att inte innehålla tillräckligt med energi! Men inte heller går det att anklaga den för att inte vara fullpackad med vitaminer, antioxidanter och mineraler!

Jag gjorde vanliga köttbullar fast lite lyxigare, dvs med mycket omsorg och mycket fett.
Jag blandade ströbröd med (mellan)grädde, lite viltfond och salt & peppar. Det fick stå och gotta till sig en stund samtidigt som jag finhackade en lök och brynte den. Jag hackade också upp ett paket bacon. Sedan blandade jag vildsvinfärs med bacon, lök och ströbröd med grädde och kryddor och ett ägg. Så rullade jag världens fulaste köttbullar och stekte dem!
Jag kokade också 2 dl hel bulgur i 4 dl vatten i en STOR gryta. Jag strimlade ca 300 gr grönkål, och när bulgurn var färdig blandade jag ner det i grytan med en burk creme fraiche. Så rörde jag runt tills allt blivit varmt och grönkålen mjuknat lite.
Jag gröpte ur de goda kärnorna med det rosa fruktköttet ur ett granatäpple (undvik det vita beska), och hackade valnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar