fredag 7 mars 2014

Fetaostfyllda älgfärsbiffar med grönsaksris

På fredagar vill man ju fira helgen med att äta något extra gott.
Idag gjorde jag därför lyxiga älgfärsbiffar med bacon och fetaost, och stekt ris med grönsaker till.

Jag hade en ledig eftermiddag och kunde förbereda och småplocka i köket, och det märks verkligen skillnad när det läggs ner lite kärlek på maten, jämfört med när man stressar, rör ihop allt lite fort och har hög värma på plattan så att det ska bli färdigt fort...


6 st Färsbiffar
300 g (??) älgfärs
1 gul lök
120 g bacon
50 g fetaost
2 msk ströbröd
3 msk mjölk
1 litet ägg
Salt & peppar

Blanda ströbröd, salt och peppar. Höll över mjölk och låt detta stå en stund så att ströbrödet suger åt sig mjölken. Under tiden kan du hacka och och bryna löken i smör.
Blanda i ett ägg i ströbrödet, och blanda färs, ströbrödsblandning, lök och bacon i små bitar.
Låt gärna färsblandningen stå framme någon timme (i rumstemperatur).
Ta en bit fetaost och skiva den. Ta en klick färs, tryck ut den i handflatan, lägg 1-2 bitar fetaost i mitten och lägg en klick färs ovanpå och tryck ihop till en biff. Försök se till att den blir tät så att inte fetaosten rinner ut.
Stek biffarna i rejält med smör! Tänk på att inte ha för het stekpanna för då blir de såklart brända utanpå och råa inuti...

Jag vet ju inte exakt hur mycket färs jag använder eftersom vår älgfärs inte är märkt med vikt... Men det var en rejäl förpackning så jag gjorde först 6 st "vanliga" färsbiffar (som jag stekte upp för att lägga i frysen), och sedan ca 6 st sådana här lite godare biffar. Så min gissning är att jag hade mindre än 1 kg färs från början?
Jag köper endast ekologiskt bacon, och de paketen är ju lite mindre än de andra. Jag tror de innehåller ca 120 g?

Stekt ris med grönsaker 4 port
4 portioner basmatiris
1 gul paprika
6 st tinade sparrisar
1 dl gröna ärtor
1 dl cashewnötter (rostade och saltade)
salt

Koka riset enligt förpackningen. Låt sedan svalna av litegrann.
Dela paprika och sparris i lagom bitar. Fräs paprika i rejält med smör. Efter någon minut, häll ner ärtor och sparris (jag använda de från frysdisken). Salta. När grönsakera blivit lagom mjuka, häll ner riset i grytan och rör runt så att allt blandats ordentligt. Rör till sist ner cashewnötterna.

Creme fraiche med soltorkade tomater
2,5 dl creme fraiche
Ca 100 g soltorkade tomater (½ liten burk eller lite mer)
1-2 vitlöksklyftor

Mixa ner skalade vitlöksklyftor i creme fraiche (förslagsvis med stavmixer). Mixa ner soltorkade tomater.
Klart!
Mycket, mycket godare än köpt smaksatt creme fraiche!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar