måndag 31 mars 2014

Bulgur med sparris och svamp

Jag hörde på radion häromdagen att Niklas Ekstedt (Mat-Niklas) varit hos en grossist som sålt svensk sparris - vilket Niklas ställt sig väldigt frågande till. Grossisten hävdade att han köpt sparrisen från en gård på Gotland. Niklas ringde gården och de berättade att de har ingen sparris förrän om ca en månad.

Suck... Och så frågade programledaren varför folk hellre ville ha svensk sparris, alltså varför grossisten inte ville erkänna att den var importerad. Och Niklas sa att bland annat så är ju primörer godare ju färskare de är, och har de transporterats långt är de inte särskilt färska... För min del är det nog mer en klimatfråga, jag vill helst inte ha mat som transporterats långt eftersom det ökar koldioxidutsläppen... Och så vill jag gärna gynna de svenska odlarna också!
Jag känner mig faktiskt lite irriterad när ICA har stora skyltar med att sparris är "säsongsvara" och så kommer den från Mexiko... Men visst, den är väl i säsong även om den kommer långväga. Apelsiner anses väl vara i säsong på vintern och de kan vi ju verkligen inte odla i Sverige...

Och faktiskt. Jag köpte färsk sparris från Mexico. Fylld med dålig samvete, men det var gott. Sparris från frysdisken blir ju inte alls samma sak, och att vänta 1-2 månader till på den svenska... Bortskämd I-lands-medborgare som jag är så ville jag ju ha sparris NU!


Bulgur med sparris och svamp 4 port
3 dl hel bulgur
6 dl vatten
1 svampbuljongtärning
1 knippe sparris (ca 200 g)
400 g kassler
150 g champinjoner
2 påsar varma koppen Kantarell
2 dl varm vatten

Koka upp bulgur enligt förpackning, med en svampbuljongtärning.
Dela sparris, skinka och svamp i bitar och fräs i lite olja.
När bulguren kokat klart, blanda 2 påsar varma koppen i 2 dl vatten och rör ner i bulgurn. Blanda med sparris, skinka och champinjoner och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar