onsdag 26 mars 2014

Toscarutor i långpanna

Mitt problem angående bakandet är att jag får för få gäster! (Ja det är en uppmaning, kom gärna o hälsa på!)
Sambon o jag kan ju inte trycka i oss alla kakor själva...
Jag hade gärna bakat mer till jobbet för där är alla gottegrisar, men vi är lite för många, nästan 30 st, så då krävs att jag gör dubbelsats så det blir ett lite för stort projekt...

Men förra veckan sa sambon att han ville att jag skulle baka till hans jobb, och de är bara knappt 10 st så det är ju betydligt behändigare! Så jag bakade gärna.

Det blev toscarutor i långpanna. Jag har inte bakat det tidigare, men det blev riktigt bra om jag får säga det själv!
Och sambon skickade hem beröm från sina kollegor också faktiskt ;)


Toscarutor
200 g smält smör
4 st ägg
3 d socker
4 dl vetemjöl
4 msk grädde
2 tsk bakpulver
½ tsk äkta vaniljpulver (eller ca 2 tsk vaniljsocker)

Toscasmet:
200 g smält smör
6 dl socker
200 g hackad mandel
4 msk vetemjöl
4 msk grädde

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda det övriga och häll ner det i smeten, som sedan hälls i långpanna med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 12-15 min på 200 grader.
Gör under tiden toscasmeten i en kastrull.
Smält smör och häll ner övriga ingredienser så att allt blandas. Sjud någon minut.
När kakan är färdig, så häll över toscasmeten och bred ut den på kakan. Sätt in den i ugnen igen ca 10 min eller tills den fått fin färg.
Skär i rutor när den svalnat.

Vaniljpulver finns i de flesta mataffärer. Det är ganska dyrt, men väldigt drygt, man använder bara lite varje gång. Jag börjar se botten på min pyttelilla burk, men den har jag nog haft i snart ett år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar