söndag 23 mars 2014

Vårdagjämning och Vårfrudag

I veckan var det vårdagjämning, detta underbara dygn när dag och natt är lika långa!
Och kommande vecka är det Vårfrudagen, vilket väl egentligen inte har just med våren att göra utan är Maria bebådelsedag, 9 månader innan julafton...!
Men att det blivit till Våffeldagen är ju härligt!

Jag har varit lite tjurig över att mammas och grannarnas rabarber kommit upp så fint ur jorden, men där jag omplanterade min rabarber har det bara varit jord. Jag flyttade rabarbern för den växte precis intill soptunnan och det kändes inte kul.
Och jag vet att det tar längre tid för växterna att komma upp ur jorden när de är omplanterade, men jag var ändå helt övertygad om att jag grävt av  för mycket av rötterna och att den dött...
Men igår när när jag rensade gräs i jordgubbslandet (det var så svårt att få bort allt gräset när vi grävde landet i höstas), så vad hittade jag när jag försiktigt rafsade runt i jorden? En rabarberknopp!
Åh vilken lycka! Då kan det snart bli rabarberpaj med hemmagjord äkta vaniljsås, mums!

Ser ni den lilla ljusgröna knoppen?

Och jag och sambon tjuvstartade med våfflorna idag.
Jag förstår inte varför folk köper färdig våffelsmet när man ändå måste blanda i fett och vätska, det tar typ 3 sek längre tid att själva blanda ihop mjölblandningen?
Här kommer mitt bästa våffelrecept:

Frasvåfflor (ca 6-8 st)
100 g smält smör (eller knappt 1 dl olja)
3 dl vetemjöl
½-1 tsk bakpulver
2 krm salt
4 dl mjölk

Bara att vispa ihop och hälla i våffeljärnet!
Idag hade jag inget smör och lite mjölk, så det blev så att jag använde ca 3 dl mjölk, 1 dl matlagningsgrädde och knappt 1 dl rapsolja. Och det blev nog de godast våfflorna på länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar