lördag 15 mars 2014

Rulltårta!

Det blir ofta lite kaos i köket när jag stökar på... Särskilt om jag ska göra flera saker samtidigt...
Idag ville jag baka rulltårta/drömtårta, några smaker som jag funderat på ett år men som inte blivit av att jag bakat.
Och det säger ju bara "tjoff" så är ju botten färdig och nästan lite bränd... Vackra kakor blir det ju inte när jag bakar men i slutänden brukar de bli goda iallafall!


Rulltårta med citron och björnbär
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk
1 dl lemon curd

Fyllning:
2 dl björnbärssylt

Pärondrömtårta
3 ägg
1 ½ dl socker
3/4 dl potatismjö
3 msk kakao
1 tsk bakpulver

Päronkräm:
2,5 dl vispgrädde
½ dl florsocker
5 droppar päronessens
2 droppar grön karamellfärg

Bottnarna görs på samma sätt.
Vispa ägg och socker poröst. Gör du rulltårtan så rör ner lemon curd också.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke (mjöl, bakpulver, ev kakao) och sikta sedan ner det i smeten. Rör ner mjölk också, om du gör rulltårta.
Bred ut smeten på en bakplåt med bakplåtspapper på.
Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper, och dra bort pappret som kakan gräddats på.
Gör du rulltårta så bred på sylten direkt och rulla ihop kakan.
Gör du drömtårta så låt kakan svalna, vispa grädde med florsocker, karamellfärg och päronessens.
Bred det på den svala kakan och rulla ihop den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar