söndag 30 mars 2014

Hallonrutor med pistage

I veckan smakade jag ett väldigt gott bröd från en cateringfirma. Det var ett grovt bröd, med pistage och något bär, kanske ett tranbär?
Det var mycket gott, men jag har ingen aning om vilka andra brödkryddor som ingick, så att försöka återskapa brödet kändes lönlöst...

Istället inspirerades jag till att baka dessa hallonrutor med pistagenötter!
Som ni ser är kakdegen en exakt kopia från toscarutorna, fast på hälften för jag gjorde i en mindre ugnsform, och så har jag lagt till lite saker!


Hallonrutor med pistage
100 g smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
2 msk grädde
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
3/4 tsk kardemumma
3/4 dl pistagenötter (naturella men rostade)
100 g hallon (färska eller tinade och avrunna)
100 g vit choklad (med citronsmak)

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smör och grädde.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem. Hacka pistagenötterna och rör ner i smeten.
Häll ut smeten i en bakplåtspappersklädd form. Fördela hallonen jämnt över smeten.
In i ugnen på 200 grader i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.
Smält vit choklad i micron, doppa en gaffel och ringla chokladen över den svala kakan och låt den kallna. Jag använde vit bakchoklad med citronsmak, det blev passade mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar