måndag 30 september 2013

Asiatiskt älggryta

Det finns väl inte så många älgar i sydasien, men om det funnits så kanske denna rätten varit en klassiker där??



Allt är lätt om man förbereder det innan!
Jag kokade köttet igårkväll. Jag delade en stek i ca 5x5 cm bitar, sedan fick det stå och puttra i 2 ½ timme medan jag tittade på teve... Svärfar hade nog fnyst åt att jag kokade en fin älgstek, men jag ville ha ett lite finare kött än grytbitarna.
För er som inte har älgkött hemma blir det säkert gott med lamm eller nöt. Väljer ni grytbitar så måste de nog koka några timmar till... De är färdiga när de känns mjuka, inte stumma, och nästan faller isär lite om man trycker på dem. Tyvärr har jag ingen aning om vad steken jag använde vägde... 1 kg kanske? Men 250 gram kött per person låter ganska mycket?
Mangolden köpte jag ett stort, fint, kraftigt knippe av en kollega på jobbet som odlar hemma. Ni som inte har grönsaksmånglare till kollegor (eller odlar själva) kan köpa späd mangold i såndär salladspåse. Närmare 200 gram kanske man vill ha?

4 (rejäla) portioner:
Älgstek
Stort knippe mangold
1 purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
400 ml kokosmjölk
1 ½ dl mango chutney
3 tsk sambal oelek
Salt
Soja

Hacka purjolök och fräs i en stor gryta. Dela paprika i lagom bitar och låt fräsa med en stund. Ner med köttet och efter en stund häller i kokosmjölken. Blanda i mango chutney och sambal oelek och låt koka tills paprika är lagom mjuk. Smaka av med salt och soja. Till sist ner med strimlad mangold, låt den bli varm och lite mjuk.
Servera till härligt basmatiris tycker jag!


Jag hade tänkt ha i vitlök och haricot verts också men det hade jag visst inte hemma... Men rätten har absolut utvecklingspotential även om den också blev väldigt god som den är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar