torsdag 5 september 2013

Thaimat

I min lilla hemstad finns det en kinarestaurang och en thairestaurang. De ligger mitt emot varandra på varsin sida av gatan, och de serverar samma mat som smakar ungefär likadant.
Jag älskar sådan mat! Friterad kyckling, jordnötssås och lite fräscha wokade grönsaker med kokosmjölk. Jag saknar dock äkta thaimat. Ok nu vet jag inte exakt hur äkta thaimat ska smaka för jag har aldrig varit i Thailand, men i storstäderna kan man få riktigt bra take away thai, där det känns att de lagat med riktigt kryddor och med riktig tanke och känsla! Ett sådant ställe med fräsch mat saknar jag här...

Som tur väl är så är det ju enkelt att göra egen thaiinspirerade förenklad mat! Tack vare dessa currypastor som finns på burk.

Min favorit är att fräsa upp kyckling (jag föredrar faktiskt innerfiléer till sådant här hellre än filé) och vitlök. I med morotsslantar och paprika (hellre än frysgrönsaker). Sedan röd currypasta (2 msk till två portioner på 400 ml kokosmjölk) och kokosmjölk som får puttra en stund. En tesked sambal oelek om man vill åt den lilla extra hettan och till sist färska sockerärtor (hemmaodlade för min del!) som bara ska koka upp :) Till sist toppas det med koriander - det sätter den "äkta" smaken!
Ätes såklart med ris, mums mums!


Och sambon har ju övertalat mig att boka resa till Thailand i vinter, då får vi smaka riktig thaimat, det blir spännande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar