fredag 6 september 2013

Grodbakelse

 Jag är ofta sugen på saker. Sällan generellt sötsugen utan nästan alltid sugen på något specifikt...
Idag var jag väldigt sugen på en grodbakelse. Det är min favorit ända sedan jag var liten!
Ska det va så ska det va, jag föredrar oftast en gräddig bakelse framför en torr vetebrödkant...

Vi har ett väldigt mysigt fik i min lilla stad och i efter jobbet vandrade jag in där, i hopp om att få med mig något gott hem. Men de hade tyvärr inga grodbakelser, och inte någon prinsessbakelse heller... Ljuvliga nötiga och chokladiga bakelser hade de, men det var ju inte det jag var sugen på!

"Vill ha nånting gjort, får man göra det själv!" sa Sebastian i lilla sjöjungfrun och det är oftast sanningen! Som tur väl var hade jag den viktigaste ingrediensen till grodbakelser hemma: päronessens.
Annars orkade jag inte göra allt från grunden utan köpte faktiskt en färdig liten sockerkaka.

Jag vet inte hur de får till sina krämer på konditori? Är det någon sorts smörkräm de gör?  Eller nån typ av meringue med äggvita?
För att få det lite fastare än grädde gjorde jag så att jag tog en klicka philadelphia i grädden! Det blev gott faktiskt.

Ok sådär gjorde jag:
Delade sockerkakan och bredde sylt emellan två cm-tjock skivor (min egen björnbärhallonssylt blev supergott!).
Jag vispade ca 1 dl grädde med någon msk philadelphia och nån msk florsocker, ett antal droppar päronessens och ett par droppar grön karamellfärg.
Sedan kavlade jag ut grön marsipan. Jag är väldigt dålig på det där med marsipan, har försökt att kavla ut den mellan plastfolie och bakplåtspapper men inget går särskilt bra... Att kavla ut en liten bit i en fryspåse gick däremot väldigt bra! Sedan klippte jag bara upp påsen och hade ett platt och bra litet marsipanlock!





Ja som tårtdekoratör kommer jag aldrig bli rik...
Om man inte vill att de ska se ut som gröna rymdmonster som kräks upp sina inälvor kan man ju anstränga sig lite mer för att få det att se ut som grodor :)

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig blogg du gjort!
    Allt ser gott ut med läckra bilder.
    Ser fram emot fler tips på god mat.
    Kristina

    SvaraRadera