söndag 1 september 2013

Kladdkakemuffins!


Alltså, detta är nog det godaste jag någonsin skapat!
Eller är det bara för att jag varit chokladsugen så länge?
Jag har längtat efter en mäktig chokladbakelse hela veckan. Och nu ikväll for sambon som vanligtvis veckopendlar, men nu kommer han inte på nästan tre veckor! Men så blir nog frysen full med älgkött sedan och det är ju bra...
Men jag ville ändå tröstäta lite, och kom på att kladdkakemuffins har jag aldrig testat!

Men eftersom jag var sugen på något riktigt mäktigt och chokladigt ändrade jag lite...
Jag gjorde bara halv sats eftersom jag är själv nu. Och så tog jag riktig mörk choklad istället för kakaopulver. Och så ville jag ha de ganska fasta så jag tog en gnutta mer mjöl.
Detta blev "mitt" recept:

ca 6 st ganska stora muffins:

1-2 ägg (2 små ägg)
1,5 dl socker
50 g smör
1,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
½-1 tsk bakpulver
80 g mörk choklad

Vispa socker och ägg pösigt.
Smält smör och choklad och rör ner. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Blanda noga. Fördela smeten i muffinsforma på en plåt (upp till nästan hälften i amerikanska muffinsformar).
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 10, kanske 15 minuter.

Självklart kunde jag inte låta bli att experimentera lite, och la en dumlekola eller en mintkaka mitt i muffinsen, det blev mycket gott!
Jag åt de med lite vaniljkesella, oj oj så gott!
Jag hoppas de som blev över klarar sig i frysen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar