onsdag 11 september 2013

Kalkon med "grönsakspasta"

Tänk att något kan vara hälsosamt och lättlagat och mycket gott! Tre i ett!


2 portioner.
1 kalkonfilé
2 morötter
20 cm zucchini
2-3 msk pesto
Pinjenötter

Pensla kalkonfilé med grillolja och hysta in den i ugnen på 200 grader (med en köttermometer).
Under tiden skalar du morötter och sedan fortsätter du skiva moroten med skalaren (så att det blir tunna skivor). Skiva zucchinin på samma sätt sätt. Koka upp vatten och lägg ner morötterna. När det kokat upp igen så lägg direkt i zucchini och när det sedan kokar igen så häll av grönsakerna direkt i durkslag! Det räcker med att det bara kokar upp, så att de behåller lite spänst! Tillbaka med dem i grytan och klicka ner pesto och blanda runt.
När kalkonfilén håller minst 65 grader inuti så ta ut den, skiva upp, servera med pestogrönsakerna och strö över några rostade pinjenötter på tallriken! Häpp!

Jag hade två relativt stora morötter, ta eventuellt 3. Detta blev två ganska små portioner men det blev lagom för mig till middag och lunchlåda! Självklart kan man byta ut kalkonen mot kycklingfilé. Kalkonfilén vägde ca 240 gram. Jag tittade tyvärr bara på termometern idag och inte alls på klockan, så jag vet inte riktigt hur länge den var inne i ugnen...  Kanske 20 minuter?

Kalkonen var svensk, morötterna ekologiska och zucchinin hemmaodlad! Miljöpåverkan alltså liten, och inte har jag fått i mig särskilt mycket miljögifter eller konserveringsmedel heller! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar