lördag 28 september 2013

Höstmiddag

Igår morse var det frost ute och kylan nöp mig lite i kinden när jag och vovven tog morgonpromenaden!
”Mustiga grytor” ska väl vara den optimala höstmaten, men älgstek, potatisgratäng och äppelpaj är också äkta höstmat för mig!
Sambon hade mig så mycket älgkött sist att nu kan vi knappt stänga vår lilla frysbox… Därför var vi ”tvungna” att äta en älgstek nu. Fast man ska väl inte klaga, flera hundra kr kilot kostar älgköttet i Stockholm, så egentligen är vi stenrika ;)

 Vi gjorde en tjälknöl. Varför tror man alltid att det som tar lång tid också är svårt? Oftast är det ju precis tvärtom!
Sambon kokade upp en lag på kvällen. 1 liter vatten, 1 ½ dl salt (då blir den ordenligt salt, gillar du inte det så ta 1 dl), 3-4 lagerblad och 1 msk enbär.
Vi satte in steken fryst i ugnen på 75 grader innan vi gick och la oss. Tidigt imorse togs den ut när den var 60 grader inuti. Då lades den i lagen, där den fick ligga hela dagen. Sambon gjorde en gratäng med potatis, morötter och palsternacka. Det är något som blir så otroligt gott med den salta tjälknölen och de söta morötterna i gratängen…

Äppelpaj är egentligen inte min favorit. Trots att man använder syrliga äpplen blir det oftast för mesigt, jag föredrar syrliga bär som bryter av ordentligt… Smulpaj på äpple är ingen hit, enligt mig. Men mormor kunde göra god äppelkaka, och jag fick lite av vovvens dagmatte en gång också! Men jag lyckas aldrig riktigt själv…
Men nu när det denna hösten är ett sådant överflöd av vackra äpplen kunde jag inte låta bli! Jag blev också  inspirerad av plommonpajen förra helgen.
Just nu är jag väldigt inne på kola/knäck-smak, och att använda muscovadosocker istället för vanligt vitt socker, vilket ger en mer kolaaktig smak. Men genom experiment har jag fått lära mig att muscovadosocker inte smälter eller fluffar upp sig på samma sätt som vitt socker…
Till sist blev det i alla fall en paj med kola och hasselnötter ovanpå!


1 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel
3 äpplen
50 g smör
0,5 dl muscovadosocker
1 msk sirap
1 dl hasselnötter

Vispa ägg och vitt socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och kanel och rör ner det i smeten. Häll det i en smörad och bröad springform.
Skala äpplena och dela i klyftor. Lägg dem på smeten i formen.
Smält smör i en gryta och blanda ner socker och sirap. När allt är smält, blandat och det precis kokat upp, så häll det med en sked över pajen. Hacka hasselnötterna och strö över. In med allt i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar