söndag 1 september 2013

Paj med zucchini

Paj är gott!
Och det finns fler anledningar att gilla paj:
  • Man kan slänga i vad man har hemma.
  • Det är enkelt (ok lite pyssel med att förbered pajskal, men inte svårt).
  • Det är lätt att göra stor sats i långpanna.
  • Det är gott även dagen efter i lunchlåda och man kan frysa det!
Idag gjorde jag en man-tager-vad-man-haver-paj av det jag hade hemma. Självklart ingick zucchini detta, så det var utgångspunkten!
Det blev en "mager" variant, men sambon märkte inte att det var ett "hälsosammare alternativ" utan tyckte den var god, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av receptet! :)



Detta blev en relativt liten paj, ca 2-3 portioner.

Pajdeg:
1 dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
50 g smör
1 msk vatten

Fyllning:
1-2 ägg
200 g mjukost (Fjällbrynts hushållsost med lite starkare smak)
150 g keso, Fyra sorters lök
½ gul lök
1 gul paprika
15 cm zucchini
3-4 körsbärstomater
Salt
Peppar
Pizzakrydda

Börja gärna med att dela zucchini i lagom bitar, lägg i ett durkslag och salta så att de rinner av litegrann så blir inte pajen så vattnig.
Rör sedan ihop pajdegen, och förgrädda i en form på 200 grader i ca 10 minuter.
Vispa ihop ägg och mjukost i en bunke. Blanda i keso och kryddor. Dela paprika i lagom bitar, och hackad lök - rör ned det i bunken. Och så i med zucchini!
Ner med allt i pajskalet och toppa med delade körsbärstomater. In i ugnen på 225 grader 30-40 minuter tills den fått färg.

Jag hade tänkt toppa med att smula över fetaost också men den hade blivit för gammal så den fick jag slänga! :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar