söndag 22 september 2013

Hemmagjord nyponsoppa

 I helgen var vi ute bland taggbuskarna och plocka nypon!



Många saker provar jag för första gången denna hösten! Detta var första gången jag gjorde min egna nyponsoppa! Eller vi gjorde, får jag väl säga... ;)
Det var ju inte så svårt som jag trott! Gick ganska fort, men blomfästen ska ju tas bort från alla nypon och sådär...
Såhär gjorde vi:

1 liter färska nypon
2 liter vatten
1,3 dl strösocker
2 msk potatismjöl
  1. Skölj nyponen väl och ta bor blomfästet. Du kan använda orensade hela nypon (du silar ändå bort kärnorna sedan) eller rensa dem genom att dela dem och pilla ut innanmätet.
  2. Mixa nyponen grovt med en stavmixer eller i en matberedare. Häll dem i en gryta med vatten.
  3. Koka de färska nyponen i 20 minuter och rör om samt mosa dem i slutet med en potatisstöt, mixer eller matberedare.
  4. Ta av nyponen från värmen och sila eller passera dem. Tryck och rör med en slev igenom nyponen så de kommer ut som nyponsoppa på andra sidan. Släng bort skalen och kärnorna.
  5. Mät upp nyponsoppan och ta ca 1 1/4 dl strösocker till 1 liter nyponsoppa samt blanda 2-3 msk potatismjöl med någon halv dl vatten och vispa i soppan.
  6. Värm nyponsoppan i en kastrull under omrörning.
  7. Låt nyponsoppan precis koka upp. Efter första bubblan ställ nyponsoppan åt sidan att kallna eller servera nyponsoppan varm.
  8. Servera med glass tycker jag, eller enligt internet med vispad grädde. Och mandelbiskvier :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar